Blog 1: Sadé op Curaçao 23-01 tot 16-02 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Sadé Netto - WaarBenJij.nu Blog 1: Sadé op Curaçao 23-01 tot 16-02 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Sadé Netto - WaarBenJij.nu

Blog 1: Sadé op Curaçao 23-01 tot 16-02

Door: Sadé Netto

Blijf op de hoogte en volg Sadé

16 Februari 2020 | Curaçao, Willemstad

23 januari was het eindelijk zover: ik vertrok samen met Rosa voor 4 maanden naar Curaçao! Mijn wekker ging om 05:15, zodat de laatste dingetjes nog konden worden ingepakt. Ik was blij dat het eindelijk zover was, omdat ik de laatste weken heel veel bezig was met mijn vertrek op het gebied van spullen aanschaffen, het laatste schoolwerk afronden en het feit dat ik mijn familie en vrienden moest missen. Het afscheid nemen van mijn ouders, zusje en vriend was natuurlijk best verdrietig.

Na 9 uur in het vliegtuig gezeten te hebben, kwamen we aan op het zonnige Curaçao. Het eerste wat mij opviel is natuurlijk de hitte. In Nederland was het 10 graden en een paar uur later stond ik met mijn lange broek, dikke trui en dichte schoenen met 29 graden te zweten op het mooie eiland.

Ik verblijf in een studentenhuis in Willemstad. In dit studentehuis zitten 40 jongeren die voor werk of school naar Curaçao zijn vertrokken. De eerste paar dagen moest ik wel wennen aan het huis: je moet een badkamer/keuken delen met 10 anderen, er zijn altijd mensen om je heen en niet alles is even schoon (het zijn immers studenten). Na een paar dagen raakte ik hier helemaal aan gewend en werd alles alleen maar leuker.

De eerste week ben ik vrij geweest. Samen met Rosa heb ik veel rondgereden, plekken bekeken en gesprekken gehad met andere studenten die al wat langer op het eiland zitten. Het eiland telt bijna 40 stranden en we hebben er al heel wat gezien in deze week. We hebben al een bezoekje gedaan aan Jan Thiel, Mambo Beach, Playa Lagun, Blue Bay Beach, Kokomo Beach, Grote Knip en Playa Santa Cruz.

Op 3 februari begon mijn stage op het V.S.B.O. St. Jozef in Willemstad. Dit is een vmbo-school voor leerlingen uit het 3e en 4e leerjaar. Op deze school ga ik de aankomende maanden lesgeven in het vak Nederlands. In mijn vrije week ben ik al op bezoek geweest voor een kennismaking en rondleiding. De hele dag heb ik geobserveerd, met leerlingen gepraat en rondgekeken. Ik denk dat het belangrijk is om je als docent in opleiding te verdiepen in de cultuur op de school, de verhouding docent-leerling en de visie van de school. Het is mij opgevallen dat de manier van omgang tussen leerlingen en docenten op deze school verschilt met die in Nederland. In Nederland is de grens tussen docenten en leerlingen erg duidelijk en staat de docent een stuk verder van de leerling af. Op mijn stageschool is dit naar mijn mening iets minder. Er hangt een erg gezellige sfeer op de school en dit kan een van de redenen hiervoor zijn.

In de tweede en derde week heb ik zelf lesgegeven. Met mijn stagebegeleider heb ik gesprekken gevoerd over de motivatie, resultaten en taalvaardigheid van de leerlingen. Zij gaf aan dat, bij het vak Nederlands, de motivatie vaak ontbreekt. Het is erg lastig om betekenis te geven aan de leerstof, omdat een groot deel van de leerlingen geen Nederlands gebruikt in het dagelijks leven en gaat gebruiken in de toekomst. Ik begrijp dit gevoel van de leerlingen volkomen en probeer hen dan ook op verschillende manieren te motiveren. Ook merk ik een aantal culturele verschillen. De school gebruikt Nederlandse schoolboeken en dit zorgt soms voor verwarring. De leerlingen spreken over het algemeen beter Papiaments en het Nederlands is een struikelblok geven mijn stagebegeleider en de vmbo’ers aan. Dit vond ik als docent Nederlands erg lastig, maar ik zie wel dat de leerlingen hard willen werken en hun examen willen halen! Ze proberen allemaal zo min mogelijk Papiaments te spreken in mijn les en dit gaat beter dan verwacht.

Ik houd veel contact met thuis, heb leuke mensen op mij heen en heb plezier in mijn stage. Deze eerste weken heb ik genoten en als leerzaam ervaren!

  • 19 Februari 2020 - 10:25

    Truus:

    Sadé,
    Goed om te lezen dat je genoten hebt van de eerste weken op het eiland en van je stage. Hopelijk blijft dit zo.
    Groetjes,
    Truus

  • 19 Februari 2020 - 13:27

    Jeanet:

    Hey schatje, wat leuk om dit allemaal te lezen, en fijn dat je je draai al goed hebt gevonden. Ik denk dat het ook een hele uitdaging voor je is om de leerlingen de Nederlandse taal te leren. Daar heb je denk ik echt wat aan als je weer terugkomt in Nederland.maar dat duurt nog heel eventjes dus geniet maar lekker van de mooie stranden en het geweldige uitgaansleven daar. Doe voorzichtig en veel plezier doei doei

  • 02 Maart 2020 - 10:36

    Kees-Jan:

    Bedankt voor je leuke blog. Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Ik lees binnenkort graag wat meer over je school, je leerlingen, de collega's en natuurlijk je lessen.
    Groetjes!

  • 09 Maart 2020 - 17:56

    Paps:

    Hoi statske we geloven dat je het lekker
    Naar je zin hebt .drie dagen stage en de rest van de week lekker zonnen .Veel plezier en tot negen april.
    Kusjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sadé

Blog voor school. Mijn naam is Sadé Netto en ik volg de Lerarenopleiding Nederlands aan de HAN in Nijmegen. Van 23 januari tot 23 mei 2020 loop ik stage op het ST. Jozef in Willemstad, Curacao.

Actief sinds 04 Feb. 2020
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 1071

Voorgaande reizen:

23 Januari 2020 - 23 Mei 2020

Curaçao

Landen bezocht: