Blog 2: Sadé op Curaçao 17-02 tot 08-03 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Sadé Netto - WaarBenJij.nu Blog 2: Sadé op Curaçao 17-02 tot 08-03 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Sadé Netto - WaarBenJij.nu

Blog 2: Sadé op Curaçao 17-02 tot 08-03

Door: Sadé Netto

Blijf op de hoogte en volg Sadé

08 Maart 2020 | Curaçao, Willemstad

Vandaag zit ik 6,5 week op Curaçao. In de weken na mijn eerste blog is er weer veel gebeurd. We werden genoodzaakt om op zoek te gaan naar een ander studentenhuis, omdat er iets niet in orde bleek te zijn met het huis waar we op dat moment verbleven. Dit was voor ons erg vervelend: hoe moesten we onze lessen voorbereiden zonder een fatsoenlijk huis? Een groot deel van de studentenhuizen waren al vol. Het was eind februari en het tweede semester was al van start gegaan. Voor ons wat dit best onzeker en stressvol, omdat stage natuurlijk gewoon door bleef gaan. Gelukkig konden we een aantal dagen in een appartement van onze stagebegeleider verblijven. Dit appartement was zeker een half uur van onze stage vandaan maar gelukkig hadden we carnavalsvakantie. Met vijf meiden hebben we hier een aantal dagen genoten en ondertussen konden we verder opzoek naar een nieuw onderkomen.

Eind februari was het tijd voor carnaval. Op Curaçao wordt er groots uitgepakt. Ik heb drie optochten gezien en erg genoten. Er wordt gegeten, gedronken en gedanst en het was erg bijzonder om dit mee te mogen maken. Men spaart een jaar lang om te mogen deelnemen aan de optochten. Dat laat zien hoe belangrijk carnaval is voor de inwoners van Curaçao.

Na een aantal dagen genoten te hebben van de carnaval en het appartementje, verhuisden we naar de Velpstraat. De ligging van dit huis was voor ons gunstiger i.v.m. stage. We mochten hier een aantal dagen verblijven en als het niet meer mogelijk was om terug te keren naar ons oude studentenhuis konden we hier een contract tekenen.

De vakantie ging voorbij en stage op het St. Jozef was weer begonnen. Elke keer als ik om 07:15 het schoolplein op loop, word ik vrolijk van de gekleurde deuren en muren.

Als docent word ik op Curaçao aangesproken als ‘juffrouw Netto’ in plaats van ‘mevrouw Netto’. Dit was even wennen, maar verandert natuurlijk helemaal niks aan mijn taak als docent. De leerlingen dragen polo’s en elk leerjaar draagt een andere kleur: groen en oranje.

Ik geef voornamelijk les aan examenklassen en voor-examenklassen. Deze leerlingen zijn dus volop bezig met de voorbereiding op de belangrijke weken in mei. Leesvaardigheid en tekstbegrip zijn hier natuurlijk belangrijke onderdelen van. Ook op dit gebied merk ik een aantal culturele verschillen. In de leergang Nieuw Nederlands worden teksten gebruikt die eigenlijk zijn bedoeld voor leerlingen op het voortgezet onderwijs in Nederland. Vóór het lezen moet iedere leerling kijken naar de titel, tussenkopjes, dikgedrukte woorden, afbeeldingen en de bron. Bij mijn leerlingen gaat het vaak fout bij het bestuderen van de bron onderaan de tekst. Omdat de leergang en teksten zijn gemaakt voor scholieren in Nederland, sluit deze aan op de kennis die een Nederlandse leerling zou moeten hebben over kranten en dagbladen. Het is naar mijn mening dan ook logisch dat een Curaçaose leerling niet weet wat de Trouw is en een vraag over tekstsoorten niet correct kan beantwoorden. Dit is een aantal keer voorgekomen tijdens het behandelen van teksten in mijn les.

Op iedere tafel ligt standaard een woordenboek van Van Dale Nederlands als tweede taal (NT2). Leerlingen kunnen tijdens iedere les dit boek pakken en gebruiken. Dit vind ik een goed initiatief van de sectie Nederlands. Op deze manier is het voor de leerling makkelijker om op zoek te gaan naar woorden waarvan hij de betekenis niet (zeker) weet. Ik merk dat de docenten woordenschat erg belangrijk vinden. Een grote woordenschat is natuurlijk belangrijk voor het tekstbegrip. Opdrachten waarin de leerlingen op zoek moeten gaan naar betekenissen van woorden, worden nooit overgeslagen.

Ik heb een dag meegelopen met een klas. Tijdens het observeren heb ik gelet op de taal die de docenten gebruiken tijdens de instructie. Omdat de leerlingen Nederlandse toetsen moeten maken, speelt deze taal een belangrijke rol in het onderwijs. Tijdens de les is er sprake van codewisseling: de docent gebruikt het Nederlands én het Papiaments in één zin of verhaal. Met het Papiaments ondersteunt de docent de (Nederlandse) uitleg.

Iedere stagedag geef ik een aantal lessen. Ik heb zelfs al een hele dag alleen gedraaid. Mijn stagebegeleider was ziek en vroeg of ik haar lessen wilde overnemen. Na de zomer begin ik met mijn eindstage, dus dit durfde ik wel aan. De leerlingen doen hun best om Nederlands te spreken. Aan het begin van mijn stage had ik door dat ze het lastig vonden om mij te benaderen. Nederlands blijft een tweede taal en het feit dat ik uit Nederland kom maakt het natuurlijk niet makkelijker. Na 6 weken kan ik wel zeggen dat ze écht hun best doen om gesprekken met mij te voeren in het Nederlands. Hier hebben we samen natuurlijk ook plezier in.

  • 12 Maart 2020 - 13:57

    Truus:

    Beste Sadé,
    Fijn dat het gelukt is een nieuw blog te schrijven. Ik kan me voorstelen dat je hoofd er niet naar stond er door de hectiek rond jullie huis. Hebben jullie inmiddels een definitieve plek om te wonen?
    Wat je lessen betreft: hoe ga jij om met het semantiseren en consolideren van woordenschat? Verwijs je leerlingen naar het woordenboek of doe je meer? Waar loop je tegenaan?
    Schrijf daar eens iets over.
    Truus

  • 13 Maart 2020 - 09:15

    Kees-Jan:

    Hoi. Worden die woordenboeken ook echt gebruikt? In NL zie je dat lln daar soms niet goed mee om kunnen gaan: hoe is dat bij jou? Is het leven daar net zo digitaal voor kinderen als hier? Daar ben ik echt benieuwd naar!
    Fijn weekend!

  • 14 Maart 2020 - 19:00

    Jeanet:

    Hey schoonheid, leuk om te lezen dat je heel serieus met je stage bezig bent, en dat de kids jou ook serieus nemen. Volgens mij wordt jij een hele goede juf. Maar wat een gedoe nu hè met het corona virus, hopelijk kunnen je ouders wel op visite komen. Have fun in ieder geval Dikke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sadé

Blog voor school. Mijn naam is Sadé Netto en ik volg de Lerarenopleiding Nederlands aan de HAN in Nijmegen. Van 23 januari tot 23 mei 2020 loop ik stage op het ST. Jozef in Willemstad, Curacao.

Actief sinds 04 Feb. 2020
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 1068

Voorgaande reizen:

23 Januari 2020 - 23 Mei 2020

Curaçao

Landen bezocht: